Uczelniom potrzeba więcej. Ale nie pieniędzy, tylko chęci radykalnych zmian

Milion dla uczelni? To za mało!

Zuzanna Kalisiak- Gazeta Wyborcza, 2.05.2012

Problem dzisiejszej edukacji polega na tym, że młodych ludzi wciągnięto w pułapkę konformizmu. Uczy się ich pokonywania barier, zdawania testów, wkuwania na pamięć, dawania wyuczonych odpowiedzi na zadane pytania…

Autorytet idei, nie idea autorytetu

Przeformułowana powinna zostać również dotychczasowa rola wykładowcy, jaką pełni wobec studentów. Nie może przekazywać jak dotychczas gotowych rozwiązań. Powinien raczej motywować do działania, oczekiwać, wymagać i promować samodzielne myślenie. Powinien stać się przewodnikiem, tworzyć w grupie twórczą atmosferę. To zadanie zdecydowanie trudniejsze, ale uczciwsze wobec studentów, bo tylko w ten sposób można przygotować ich do szybko zachodzących zmian w dzisiejszym świecie. Uczyć to dać wędkę i umiejętności, jak z niej korzystać, a nie rybę….Pewne jest jedno. Bez radykalnych zmian w systemie nie ma szans na poprawę jakości kształcenia. Jednym z przykładów na to, że rozwiązanie problemów nie polega na mechanicznym wprowadzeniu drobnej zmiany do systemu ..

….Każda próba poprawiania obecnego systemu, przestawiania pojedynczych klocków, nie będzie skuteczna, bo problemem jest fundament. Tę układankę trzeba ułożyć od nowa, bo reguły dziś obowiązujące na rynku są inne niż te, gdy tworzono system, który dziś funkcjonuje. Nie pomogą tu również miliony rozdane uczelniom czy najlepszym wydziałom, które można porównać do próby wyciągania się samemu za włosy z bagna. Zmiany muszą być głębokie, by przyniosły zamierzony efekt.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: