Nieformalna Wspólnota Akademicka ma zaradzić kryzysowi na uczelniach

Studenci chcą debatować o kształceniu na uczelniach

Błażej Strzelczyk- Gazeta Wyborcza – Kraków, 8.05.2012

Marnujemy czas, przygniata nas administracja, nie mamy perspektyw, a profesorowie mówią, że zostaliśmy oszukani – alarmują studenci krakowskich uniwersytetów. Nie siedzą z założonymi rękami. Powołali Nieformalną Wspólnotę Akademicką, która ma zaradzić kryzysowi..

…Studenci powinni zabierać głos w dyskusji o tym, co ich dotyczy – mówi Łukasz Sochacki, doktorant w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Razem z przyjaciółmi z krakowskich uniwersytetów (Jagiellońskiego, Pedagogicznego, Papieskiego) spotyka się przynajmniej raz w tygodniu, by dyskutować o problemach szkolnictwa wyższego. Podobna inicjatywa – „Awaria Uniwersytetu” – działa również w ramach Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jednak to NWA skupia studentów z różnych uczelni i coraz głośniej daje o sobie znać. – Celem edukacji uniwersyteckiej nie powinno być wyprodukowanie kolejnych rąk do pracy w konkretnym zawodzie. Jeżeli student bądź absolwent wyraża zaniepokojenie o swój los na rynku pracy, to nie zrozumiał, na czym polega uniwersytet. Uniwersytet ma wykształcić osoby samodzielne, twórcze, krytyczne wobec siebie, które nie ulegają społecznym wpływom. Uniwersytet ma więc szerszą formułę niż wyższe szkoły zawodowe – zauważa Łukasz…

…Studenci wysyłają oficjalne pisma do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wydelegowali swoich przedstawicieli do Rad Wydziałów uniwersytetów, w których się uczą.

– Nie zgadzamy się na wprowadzoną przez minister Kudrycką zmianę, z której wynika, że jako absolwenci studiów licencjackich nie możemy uczyć w gimnazjach. Już dziś uczą tam nauczyciele po licencjacie, a jak wynika z lektury rozporządzenia, nowe prawo ma działać wstecz – podkreśla Michał Piekarz, prezes koła filozoficznego na Uniwersytecie Pedagogicznym.

Mimo alarmowania resortu szkolnictwa wyższego o niekonstytucyjnym rozporządzeniu studenci nie otrzymali wyjaśnień. Swoje zastrzeżenia skierowali więc do Trybunału Konstytucyjnego. Proces w tej sprawie trwa. W tworzeniu wspólnoty uczestniczyli również wykładowcy, wśród nich przede wszystkim dr Grzegorz Trela z UP. – Takie oddolne inicjatywy mają największą siłę – twierdzi Trela.

Z kolei naukowców najbardziej irytuje biurokracja. Tak jak kiedyś panował dyktat ideologii, tak dziś – mam wrażenie – mamy do czynienia z dyktatem biurokracji – dodaje prof. Gadacz..

….Jednak zdaniem studentów nie wszystko da się zrzucić na wszechogarniającą biurokrację. – Jeśli widzę, że doktor odczytuje wykład z pożółkłej już kartki sprzed kilkunastu lat, to nie zrzucam winy na biurokrację i zły system. Taki wykładowca jest zwyczajnie nieprzygotowany – mówi jeden ze studentów.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: