Szkodnictwo wyższe

„Naukawość”, czyli szkodnictwo wyższe

Kamil Krystek, Debata 6(57), 2012
Jak daleko sięgam pamięcią wstecz, tak daleko obraz szkolnictwa wyższego niewiele odbiega od dzisiejszego. „Pacjent” wciąż niedomaga, a trawiąca go choroba jest odporna ma wszelkie metody jej leczenia. Nie pomagają radykalne zabiegi ustawodawcze, co rusz „dekorowane” kuriozalnymi detalami, takimi jak choćby swoista segregacja, dyskryminująca kadrę naukowo-dydaktyczną ze względu na ukończenie 65 lat (zmiana podstawy prawnej zatrudnienia) czy też eliminująca, co do zasady, z uczelni osoby 70 – letnie. Nadążenie za zmianami w prawie, często mało czytelnymi ze względu na brak „oprzyrządowania” niezbędnymi przepisami wykonawczymi, rodzi trudny do opanowania chaos i frustrację tych wszystkich, którym leży na sercu „zdrowie” uczelni akademickich….

Feudalna struktura kadr naukowo – dydaktycznych, rodząca swoiste koterie i układy w obronie partykularnych interesów związanych z kadencyjnością stanowisk czy uzyskiwaniem kolejnych tytułów i stopni naukowych, nepotyzm owocujący wielopokoleniowym zajmowaniem stanowisk uczelnianych przez rodzinne klany, żenująco niskie pensje w niczym nie korespondujące z wymaganiami i odpowiedzialnością, braki w specyficznej logistyce działalności naukowodydaktycznej (uboga zasobność bibliotek, słabe wyposażenie laboratoriów, niedostatki lokalowe) – to tylko niektóre objawy niemocy.
Jednym z wielu przykładów prób „samoleczenia” podejmowanych oddolnie jest tworzenie regulaminów uczelnianych regulujących problematykę własności intelektualnej szkoły wyższej…..

. rezultaty działalności twórczej dyplomantów są całkowicie lekceważone i bezprawnie zawłaszczane, np. przez bezpodstawne zmuszanie absolwentów do bezpłatnego zezwalania na wprowadzanie  ich prac dyplomowych do zasobów bazy danych systemu „plagiat”. Właściciel programu badającego, czy taka praca nie stanowi przypadkiem plagiatu, chwali się, że ma w swojej bazie już prawie pół miliona tego typu utworów. Ile z nich uzyskał prawem kaduka, nieodpłatnie?…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: