Powszechne, bezpłatne studia są w Polsce fikcją

Czy wprowadzenie powszechnego czesnego poprawiłoby poziom kształcenia?

Prof. Stefan Jackowski – biznes.pl 14.09.2012

Powszechne, bezpłatne studia są w Polsce fikcją.  Blisko 60% studentów płaci za studia  pobierając naukę w uczelniach niepublicznych lub na tzw. studiach niestacjonarnych w uczelniach publicznych. Liczna grupa studentów stacjonarnych uczelni publicznych płaci za  potknięcia na studiach: powtarzanie przedmiotów i lat studiów, a niebawem będzie także płacić za studia na dodatkowych kierunkach studiów. Z przywileju w pełni bezpłatnej nauki  korzysta więc zapewne około 25% najpilniejszych studentów. Część z nich otrzymuje stypendia za dobrą naukę lub za to, że wybrali preferowany przez państwo kierunek studiów (tzw. studia zamawiane)…..

Trudno byłoby udowodnić tezę, że na wydziałach, na których odpłatność jest raczej zasadą, niż wyjątkiem jakość nauczania się poprawia, choć przychody są kolosalne. Częściej pięknieją uczelniane budynki i samochody kadry nauczającej, niż inwestuje się w merytoryczny rozwój wydziałów. Warunkowe  akredytacje i oceny negatywne są skoncentrowane na odpłatnych studiach na kierunkach masowych i w uczelniach prywatnych  Nie widać przełożenia odpłatności za studia na ich jakość – jakości nie wymusza ani rynek, ani system zarządzania sektorem szkolnictwa wyższego.

Można się też zastanowić, czy istnieje dostateczny popyt na odpłatną naukę, czy raczej na dyplomy……Samorządowy ustrój  uczelni powoduje, że  pracownicy mogą wywierać bardzo silny nacisk na wykorzystanie wszelkich  dodatkowych środków na podniesienie swoich dochodów, a nie na innowacje i modernizację kształcenia. W mechanizmach zarządzania polskimi uczelniami brak jest silnej reprezentacji długofalowych interesów studentów i otoczenia społecznego. Dalsza komercjalizacja szkolnictwa wyższego niesie w tych warunkach zagrożenie pokusą zwiększania dochodów uczelni  przez  obniżanie jakości kształcenia.  Komercjalizacja może prowadzić do  podwyższenia jakości, gdy funkcjonują mechanizmy konkurencji, a te w szkolnictwie wyższym są zupełnie odmienne niż w biznesie

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: