Powinna się liczyć pomysłowość, wynalazczość i dostępność, a nie angielskość

Czapliński: Nie pozwólmy utopić uniwersytetu

GW

…Uczelnie miały produkować więcej absolwentów. Do tej pory mogło nam zależeć na tym, żeby więcej ludzi zdobyło dyplom szkoły wyższej. Chodziło o wykształcenie rzeszy ludzi, którzy przeprowadzą modernizację według zagranicznych wzorców, bo czasu było zbyt mało, by wymyślać modernizację własną. To się udało. Absolwenci stali się współtwórcami wszystkich osiągnięć Polski po 1989 roku. Ale teraz widzimy, że energia nowoczesności jest na wyczerpaniu.

……Nie chcemy nagłego wzrostu płac, chcemy, żeby pozwolono nam siedzieć w bibliotekach, czytać, badać. Ministerstwo Nauki jest nam potrzebne, by chroniło interesy nauki i dydaktyki. …..Jeżeli zależy nam na tym, żeby uniwersytet nawiązał kontakt z otoczeniem, to dlaczego nie istnieją żadne punkty za współpracę ze szkołami podstawowymi, z bibliotekami, z ośrodkami kultury? Znacząca część aktywności wydziałów, zwłaszcza humanistycznych, jest związana ze współpracą z otoczeniem. Organizujemy na naszym wydziale konkursy dla szkół średnich, wykłady otwarte, współpracujemy z bibliotekami. Ale punktacja tego nie uwzględnia. …Istniejąca punktacja wytwarza peryferyjną sytuację Polski w stosunku do wielkich ośrodków, preferuje język angielski. …W aktualnym systemie zakłada się, że ci, którzy przeczytają ów artykuł po angielsku, są ważniejsi. Albo że artykuł taki będzie miał bliżej ludzi, którzy mogą zrealizować jakiś pomysł. Tam, po stronie anglojęzycznej, jest więcej władzy, pieniędzy i komunikacji między różnymi ośrodkami. Ale utrzymywanie tej relacji nie sprzyja rozwojowi nauki polskiej – drenuje ją, nadaje pośledni status, czyni z niej zbiór osobnych usługodawców. Nie chodzi jednak o to, by zrezygnować z publikowania po angielsku – to byłby absurd. Naszym celem powinna być równowaga. A do tego potrzebny jest system punktacji, który będzie wyceniał polskie czasopisma na podobnym poziomie co obcojęzyczne. W ostateczności powinna się liczyć pomysłowość, wynalazczość i dostępność, a nie angielskość. ..

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: