Program musi być ponad rządowy aby była szansa dla rządu

Apel środowiska akademickiego i sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży o wzrost nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe

serwis KRASP

Środowisko akademickie i Sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży, która obradowała 20 lipca 2016 roku, zaapelowała do prezes Rady Ministrów Beaty Szydło o wzrost nakładów finansowych na naukę i szkolnictwo wyższe.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wystosowało do Ministerstwa Finansów wniosek o wzrost finansowania o 672 mln zł.

…Bez większych nakładów finansowych na naukę i szkolnictwo nie ma szans na rozwój Polski, nie powieść może się też plan Morawieckiego – mówił na posiedzeniu sejmowej komisji prof. Wiesław Banyś. W środę komisja zaapelowała do premier o zwiększenie tych nakładów….Przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich prof. Wiesław Banyś podkreślił, że potrzeba jest “mapa drogowa” dochodzenia do poziomu 2 proc. PKB. “Może okazać się, że bez zwiększenia finansowania nauki w Polsce plan premiera Morawieckiego może się nie udać. Stąd nie mówimy już, żeby dołożyć 16 czy 600 mln zł, tylko musimy myśleć strategicznie o zdecydowanym zwiększeniu nakładów na naukę” – powiedział. “Potrzeba nam ponadministerialnego, ponadpartyjnego, rządowego programu rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Wtedy jest szansa, że plan Morawieckiego będzie mógł się rozwinąć i Polska będzie mogła się rozwinąć” – dodał przewodniczący KRASP

..“Z Polski w ciągu ostatnich kilkunastu lat wyjechały za granicę tysiące naukowców, w tym duża część najzdolniejszych młodych naukowców. Padliśmy ofiarą bezprecedensowego drenażu mózgów. To zjawisko trzeba zahamować i można odwrócić. Da się je odwrócić, jeśli w znaczący sposób zwiększymy nakłady na naukę i szkolnictwo. Ci młodzi naukowcy, którzy osiągają sukcesy na uniwersytetach zagranicznych wrócą tutaj, jeśli będą mieli miejsca pracy i środki na prowadzenia badań naukowych. W tym sensie zwiększenie nakładów na naukę i szkolnictwo jest wielkim zadaniem narodowym” – zaznaczył minister Gowin.

 

Odpowiedzi: 2

  1. Samo pompowanie kasy nie da efektów tak długo jak jednostki naukowe (instytuty, katedry, zakłady) są prywatnymi folwarkami w większości niedouczonych, aroganckich, zadufanych w sobie PROFESORÓW. Ten tytuł i związane z nim przywileje to źródło obecnej mizerii i degrengolady. Trzeba zmienić system pracy, system oceny pracy, model zarządzania zasobami ludzkimi. Nasz system nie jest nastawiony na sukces nauki, lecz na promowanie i nabijanie pieniędzmi kieszeni kierowników jednostek naukowych, tak długo jak się da. Nasz system jest nastawiony na niszczenie tych którzy są innowacyjni i osiągają sukcesy. Gdyby tak nie było, to najlepsi nie wychodziliby z niego.

  2. Post grey-a to, NIESTETY, trywialnie PRAWDZIWY obraz tego co mamy. Podpisuję się pod każdym zdaniem W moim odczuciu mamy teraz ostatni moment na SZANSĘ (tylko szansę, nie realna poprawę) nakierowania tego syfu na drogę jakiejś naprawy. Tą szansa jest zwykły remanent. Niech każdy „uczony” wyraźnie napisze co też ODKRYŁ. BEZ TEGO NIC SIĘ NIE UDA, A KAŻDA FORSA WPOMPOWANA W TEN BAJZEL POGORSZY JESZCZE SYTUACJĘ.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: