Ściągnąć do nauki ludzi z Zachodu do budowania od nowa

Reformowanie nauki

Sprawy Nauki

Z prof. Leszkiem Kuźnickim, byłym prezesem Polskiej Akademii Nauk rozmawia Anna Leszkowska

– Panie Profesorze, uczestniczył Pan z racji pełnionych funkcji przez kilkadziesiąt lat w reformowaniu polskiej nauki. I od strony jej organizacji, i finansowania. Pisał Pan o tym i w swojej Autobiografii, i w czasopiśmie Nauka, i w swojej najnowszej książce: Polska Akademia Nauk 1952-1998.
Jakie refleksje Pan ma na temat tych procesów? Czy reformy nauki były spontaniczne, oddolne, czy wymuszane potrzebami gospodarczymi, bądź sytuacją polityczną, lub czynnikami zewnętrznymi?

kuznicki 1 1

Wymuszone reformy były wyłącznie do 1956 roku i były związane z tzw. sowietyzacją nauki w Polsce. Ale to nie dotyczyło PAN, a wyłącznie uczelni. W PAN ten okres organizacji nauki na wzór radziecki był jeszcze krótszy, trwał od 1952 roku – powołania PAN, do 1953-1954 roku i podziałał stymulująco na przyszłe reformowanie nauki.
Wszystkie późniejsze reformy były podejmowane przez władze krajowe i wynikały z różnych powodów.
Do końca 1948 roku (do czasu połączenia PPR i PPS) działał system przedwojenny, z korektami wynikającymi z sytuacji. Nauką zajmowało się wówczas ministerstwo oświaty. Od chwili, kiedy powstał PZPR (1949) był krótki czas wzorowania się na Związku Radzieckim, brania stamtąd wszystkich rozwiązań, a po 1956 znów odcięliśmy się od tego i wróciliśmy – po pewnych korektach do systemu własnego, będącego mieszaniną nowych koncepcji z nawiązaniem do rozwiązań przedwojennych…….- To, co w Polsce było zawsze przeszkodą rozwoju w relacjach nauki z przemysłem to nadmierne przywiązanie ministrów resortowych do swoich instytutów. Nigdy nie chcieli się ich pozbyć. Traktowali je jak jakąś swoją ozdobę, punkt honoru ministra. A żadna reforma nie przyniesie planowanych skutków, jeśli nie będzie zainteresowania nią rządu, który będzie skłonny poświęcać na naukę określone środki. I to nie przez rok, czy dwa, ale dziesięciolecia. Przy podejściu oszczędzania na nauce nigdy nie wybrnie się z problemów, jakie się chce rozwiązać.
W Polsce, jeśli rzeczywiście chciałoby się podnieść naukę na wyższy poziom, trzeba byłoby przynajmniej przez 10 lat łożyć na naukę znacznie wyższe środki niż obecnie i ściągnąć do nauki ludzi z Zachodu do budowania od nowa czy przekształcania istniejących ośrodków badawczych. Problem leży więc tylko w ludziach i pieniądzach.

Reklamy

Komentarze 3

  1. Nalezy przede wsyzstkim uderzyc w istniejacy w Polsce niemiecko-sowiecki system nauki pozwalajacy okradac mlodych i najciezej pracujacych naukowcow z ich dorobku naukowego szczegolnie wyprodukowanego na emigracji fromalnosciami i stemplami. Istotnym elementem tego okradania jest habilitacja. Ludzie nie potrafiacy wyprodukwac ani odkryc absolutnie nic i sami pracujacy „naukowo” szczegolnie w naukach scislych ponizej szkoly sredniej maja poprzez obecny system wladze rozkazywania prawdziwym tworcom i odkrywca ktorzy nie maja wladzy prawnej poprzez wyzsze od PhD tytuly i stopnie naukowe jak habilitacja i Profesura Prezydencka. System ten zostal stworzony przez PZPR i jako taki musi byc calkowicie zniszczony. Musi zostac zlikwidowana habilitacja jako system komunistycznego wgladu utwardoglowego i nic nie robiacego urzednika panstwowego jak profesor z tytulen profesora kiedys od komunistycznej rady panstwa w prace modego naukowca z PhD. Musi zostac zlikwidowane Polska Akademia Nauk na rzecz przedwojennej akademii umiejetnosci a ta nie moze wiec wladzy kontroli instytucji naukowych jak Instytuty ktore jako twory sowieckie powinny byc calkowiecie zamkniete. Miejcem pracy naukowej musi byc jedynie wyzsza uczelnia oraz laboratorium badawcze prywatnej firmy. System profesury prezydenckiej to przede wsyzstkim system inwigilacji pracy mlodych naukowcow i blokady ich publikacji oraz co najwazniejsze system koncentracji informacji naukowej przed jej opiblikowaniem przez mlodego autora ktora moze byc np. wywieziona za granice aby ukradl ja i opublikowal sam jego zagraniczny kolega np. za znany z PRL ochlap kilkumiesiecznego sytpendium na uczelni zachodniej lun profesury wizytuajcej za 10 ta czesc normalnej pensji. Obecny system jedynie promuje w USA akademicka Rosje zachowujac stopnie i tytuly ponad PhD powodujac ze uczelnie USA nie zatrudniaja na stanowiska akademickie Polakow z PhD a np. Rosjan z bylego ZSSR z habilitacja i rosyjskim doktoratem.

  2. Nalezy przede wszystkim uderzyc w istniejacy w Polsce niemiecko-sowiecki system nauki pozwalajacy okradac mlodych i najciezej pracujacych naukowcow z ich dorobku naukowego szczegolnie wyprodukowanego na emigracji formalnosciami i stemplami. Istotnym elementem tego okradania jest habilitacja. Ludzie nie potrafiacy wyprodukwac ani odkryc absolutnie nic i sami pracujacy „naukowo” szczegolnie w naukach scislych ponizej szkoly sredniej maja poprzez obecny system wladze rozkazywania prawdziwym tworcom i odkrywca ktorzy nie maja wladzy prawnej poprzez wyzsze od PhD tytuly i stopnie naukowe jak habilitacja i Profesura Prezydencka. System ten zostal stworzony przez PZPR i jako taki musi byc calkowicie zniszczony. Musi zostac zlikwidowana habilitacja jako system komunistycznego wgladu twardoglowego i nic nie robiacego urzednika panstwowego jak profesor z tytulem profesora kiedys od komunistycznej rady panstwa w prace modego naukowca z PhD. Musi zostac zlikwidowane Polska Akademia Nauk na rzecz przedwojennej akademii umiejetnosci a ta nie moze wiec wladzy kontroli instytucji naukowych jak Instytuty ktore jako twory sowieckie powinny byc calkowiecie zamkniete. Miejcem pracy naukowej musi byc jedynie wyzsza uczelnia oraz laboratorium badawcze prywatnej firmy a wykladnia dorobku naukowego maksymalna liczna publikacji szegolnie w periodykach obcych w USA. System profesury prezydenckiej to przede wszystkim PRL-owski system inwigilacji pracy mlodych naukowcow i blokady ich wolnych publikacji oraz co najwazniejsze system koncentracji informacji naukowej przed jej opublikowaniem przez mlodego autora ktora moze byc np. wywieziona przez „ich” profesora za granice aby ukradl ja i opublikowal sam jego zagraniczny kolega np. za znany z PRL ochlap kilkumiesiecznego stypendium na uczelni zachodniej lub profesury wizytuajcej za 10 ta czesc normalnej pensji. PRL z glodowymi pensjami naukowcow w przeliczeniu w waluty zachodnie rywnami podczas jiperimflacji nawet kilku dolarom za miesiac pracy calkowiecie zatracil poczucie wartosci wlasnego odkrycia lub dziela naukowego na rzecz obcych oraz ochrony praw autorskich tworcy. Obecny system jedynie promuje w USA akademicka Rosje zachowujac stopnie i tytuly ponad PhD powodujac ze uczelnie USA nie zatrudniaja na stanowiska akademickie Polakow z PhD a np. Rosjan z bylego ZSSR z habilitacja i rosyjskim doktoratem.

    Scisle obecny system logicznie nie rozni sie od totalitaryzmu sowieckiego PRL zmuszajcego de facto do nauki torturami alternatywy sluzby zasadniczej a polscy naukowcy za granica sa wciaz formalnie niewolnikami systemu komunistycznego. Z jednej strony to Prezydent poprzez nadawanie tytulu Profesora decyduje kto moze zostac Profesorem zwyczajnym uczelni wyzszej poprzez wymagany na to stanowisko tytul Profesora z drugiej nie mozna Polskiego obywatelstwa pozbyc sie jedynie przed konsulem jesli nie akceptuje sie tego systemu o to on tez decyduje o jego zrzeczeniu sie. System prezydencki z habilitacja ponad PhD natomiast jest nie do zaakceptowania dla ludzi wyroslych z systemu akademickiego USA gdzie ani prezydent USA and panstwo nie ma praktycznie zadnej wladzy nad niezalezna wysza uczelnia szczegolnie prywatna. Z drugiej strony amerykanskie prawo imigracyjne jedynie spycha naukowcow obcych do kraju ich pochodzenia i maksymalnie utrudnia pozostanie w USA i prace nuakowa po uzyskaniu PhD na wizie studenckiej f1b. Nie wydaje sie w ogole mozliwe by przy obecnym systemie w Polsce chcieli pracowac jacykolwiek ludze wyksztalceni poza Polska a szczegolnie ci ktorzy pracowali dlugo za granica po PhD nawet jesli w Polsce zarobki w nauce osiagnely poziom najbogaszych krajow Unii tzn. powyzej 100 tys. Euro rocznie na stanowisku pelnego profesora jak niemiecki W3.

  3. W 1992 musialem po Politechnice Warszawskiej „modlic sie” do Ambasady Amerykanskiej w Warszawie aby jesc. W 2007 USA probowaly mnie zabic podstepnie zamykajac z sydromem ciaglego zmeczenia w ciezkim obozie deportacyjnym bo pracuje prywatnie powyzej ich laboratoriow rzadowych:

    Namawiam wszystkich do NIEOGRANICZONEGO BOJKOTU szkol i systemu szkolnictwa wyzszego w Polsce wyroslego z PRL i nieograniczonej emigracji do innych krajow celu nauki aby doprowadzic do zamkniecia wszystkich panstwowych wyzszych uczelni w Polsce za MOJA DEPORTACJE w 2007 z przeslaniem od USA ze najwyzszy tytul naukowy USA PhD jaki posiadam bedzie podlegal sowieckiemu systemowi akademickiemu w Polsce. USA wywozac mnie sila do Polski z domu i prywatnego biura w stanie Utah gdzie pracowalem naukowo narazila mnie na nostryfikacje, habilitacje i paramilitarna Profesure nominowana przez Prezydenta. Moja wiza studencka F-1 wygasla juz w 1997. Mimo ze mam Noblowskie odkrycia naukowe i tytul naukowy z PRYWATNEJ UCZELNI z wykladowcami z Harvardu, Stanford i Princeton w USA dominujacymi nad swiatem i Europa technologicznie i naukowo sowiecki system akademicki w Polsce blokuje mnie ustawa od pelnej profesury i uniemozliwia samodzielnosc naukowa. Wykorzystano moje zmeczenie i niedozywienie kiedy po nieudanej z powodu przeszkody probie przekroczenia granicy Kanady wlasnym samochodem bez inspecji wobec braku zielonej karty polna droga postanowilem sprobowac jeszcze raz na cichym silniku i bez swiatel na przejsciu autostrady I-15. Jechalem z wlasna prezentacja na miedzynarowa konferencje naukowa w Calgary.
    Dlatego od deportacji w 2007 musze mieszkac w Meksyku.
    USA spowodowalo tym przeciwko mnie straty powyzej 30 milionow dolarow

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: